fredag 7. juni 2013

Makroner

Forrige helg laget jeg mine første makroner. De ble ikke så aller verst om jeg må si det selv. Røren kunne vert litt mer flytende og de kunne stått 5 min lengre før de ble stekt men for å være første gang er jeg ganske fornøyd ;)

Det er jo altid sånn når man gjør noe nytt. Litt prøving og feiling er det vi lærer av ;)


Oppskrift 


                                    Makroner                                                     Sjokoladefyll
            
                                    130 g mandelmel                                             0.4 dl fløte
                                    170 g melis                                                      1 ss honning
                                    100 g eggehviter                                              100 g sjokolade
                                    80 g sukker                                                     1 ss smør


Det første du må tenke på når du skal lage makroner er å skolde mandlene noe som må gjøres dagen før, for de må ligge et døgn å tørke 

Om du ikke orker dette er det mandelmel å få kjøpt i noen dagligvarebutikker og helsekostbutikker

Det er ikke vanskelig å skolde mandler. Du koker opp vann til å dekke alle mandlene. Ta kjelen med vann av platen og ha mandlene i. la de trekke ca 3 min. Sil så av vannet og skallet på mandlene skal ha løsnet helt og er bare til å klemme ut mandlene. 


La mandlene ligge å tørke et døgn


Bland 130 g skolde mandler med 170 g melis i en mikser eller en kvern, kjør til alt er fin malt.
For å være helt sikker siktes melet så evt klumper blir tatt bort. 


Miks 100 g eggehviter stive. 


Ha 80 g sukker i og pisk til marengs. 
Ha mandelmelisen i og vend inn. Har du lyst på litt farge kan konditorfarge også tilsettes nå.
Røren skal være fast men våt nok til at den flyter litt ut så toppen blir gjevn og flat. 


Det finnes makron bakeark men det er ikke noe i veien for å tegne opp sirkler på et vanlig bakepapir. Jeg har brukt en 20 kr som mal for mine sirkler. 
Det er lurt og legge litt av røren i hvert hjørne under barkearket så det ligger stødig og ikke sklir. 


Så er det bare til å sprøyte ut. Denne oppskriften holder til ca 84 halvdeler, altså 42 ferdig makroner.
La brettet stå på benken i 30 minutt


stek på 150 grader i ca 12-14 minutt 
Avkjøl 


 Sjokoladefyllet lages ved å varme opp 0.4 dl fløte med 1 ss honning, når dette har såvidt begynnt å koke tas kjelen av platen og tilsett 1 ss smør og 100 g sjokolade. 
Avkjøl litt så den blir tykkere, ha så litt mellom hver makron og server ;) 






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk og velg profil ;)