mandag 24. mars 2014

Sukkerbrød og bursdagskake :D




For noen uker siden laget jeg en bursdagskake til en verdens herligste 2 åring. Å selvfølgelig måtte jeg jo dele oppskriften her. ;)

Kakebunnen er nesten lik den på rullekaken bare litt større. Jeg har bakt den i en langpanne men det går fint an å bake den i en rund form ca 25 cm diameter i ca 30 minutt.

Det å bake i en langpanne gjør det litt lettere med tanke på at den trenger mindre steketid, kjøler seg raskere og du slipper å dele den i tynne lag.

Men oppskriften først :

5 egg
1.5 dl sukker
1.5 dl mel
1.5 ts bakepulver


Ha egg og sukker i en bakebolle. Pass på at eggene er temperert.  


Pisk godt i 5-7 minutt til du får en fluffy eggedosis.


Sikt melet over og vend inn forsiktig med en slikkepott.


Fordel godt utover i en langpanne eller i en smurt rund form på ca 25 cm diameter. 


Stek midt i ovnen på 170 grader i 10-15 minutt. 
(ca 30 min hvis du bruker rund form) 
Avkjøl godt. 

Begynner du å sette sammen kaken før bunnen har kjølt seg skikkelig kan fyllet smelte og hele kaken skli fra hverandre. 

Sukkerbunn er en veldig god og grei base som kan brukes til masse og fylles med masse spennende. 
Her er der bare til å kose seg og prøve seg frem. 

Jeg stekte to langpanner og delte dem på midten så jeg fikk 4 bunner.


Første laget består av pisket krem og jordbær.


Andre laget er pisket krem blandet med vaniljekrem og litt sjokolade.


Tredje laget er pisket krem blandet med vaniljekrem og jordbær.


Siste laget er pisket fløte, dekket godt rundt kaken.
Den er dekket med hvit fondant som er lagt over og brettet inn på langsidene med et blått fondant bånd over.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk og velg profil ;)