torsdag 7. februar 2013

Morsdags eller valentins kake

På søndag er det morsdag. Alle mammaers drømme dag ;)

Når jeg var liten fikk mamma alltid frokost på sengen, der vi spiste rundstykker og smulet over alt. Noen av oss sølte somregel noe melk eller syltetøy, men det var jo ingen problem... det var jo morsdag :D Vi tegnet alltid hver vår tegning som mamma ble sååå glad for at de hang over sengen hennes til neste år og det var tid for nye tegninger. Kvelden kom og da var det barnetv og en god kake mamma måtte bake selv :P

Det er mange gode minner som sitter igjen fra barndomen. Så blir alle voksne og morsdag blir bare et kaffebesøk og en blomsterbukett. Helt til du får barn selv. Da blir morsdag noe enda bedre. Nå er det jeg som sitter der med fargesprakende tegninger over senga og syns jeg er verdens heldigste som har en så snill og fantastisk liten jente og en helt utrolig mann. Men jeg må nok lage kakene selv jeg også :P

Uansett om du lager en kake til deg selv eller en du er glad i er en iskake en fantastisk ting å ha i fryseren. Den holder seg lenge og trenger bare 15-20 minutter utav fryseren før den er klar til servering.

Her er oppskrift på Paulines favorittkake som jeg laget i hjerteform for anledningen. Passer supert til morsdag og/eller valentins dag.

Jordbæris på sjokoladekakebunn




2 egg
1 dl sukker
1 dl hvetemel
2 ss kakao
1 ts vaniljesukker
75 g smør


stekes på 175 grader i ca 15 min





Ingrediensene skal røres sammen slik at det blir en tykk og seig røre. 


Jeg lager kaken i en hjerteform men det går helt fint med en rundform også, da helst en som er 23-24 cm i diameter. Når du steker sjokoladekaker er det lurt å strø formen med kakao isteden for mel, da blir kaken brun rundt hele og får ikke hvite prikker/klatter med mel på kantene. 





Avkjøl kaken.
Vask kakeformen, da denne skal brukes til å ha jordbærisen i også

 Jordbæris :
 
400 g jordbær
3 dl fløte
3 eggeplommer
2 pl gelatin
2 dl melis





Visp eggeplommer og melis lysegult.




Pisk kremen og vend sammen med eggedosisen.
 Sett kaldt.





Kok opp jordbærene, rør gelatinen ut i den varme saften.
Kjør blandingen i en mikser for å mose bærene helt.
Avkjøl



Vend de avkjølte jordbærene inn med eggekremen.
Ha kakeformen over sjololadebunnen og hell jordbær blandingen over.
Sett i fryseren til neste dag. 











Her har jeg bare pyntet kaken helt enkelt med litt mørk sjokolade.

 




En frisk og god kake som passer til alle anledninger. Her er det bare til og nyte ;) 










Gratulere med dagen til alle mammaer :D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk og velg profil ;)