torsdag 24. januar 2013

Dronning maud pudding

Jeg eeelsker dronning maud pudding og er oppvokst med at dette er en fin fin dessert som bare kommer på bordet til store anledninger. Nå når jeg er voksen selv lager vi den mye oftere, jeg er heldig som også har en mann som er gal etter denne ;)

Dronning maud pudding er en luftig eggekrem som ligger lagvis mellom raspet sjokolade. Desserten kommer fra Haugesund og er vel mest utbredt på vestlandet. 

Har gitt ut oppskriften min til venner og bekjente før men får ofte tilbakemelding om at de har problemer med gelatinen og får endel klumper eller en stor klump med gelatin som ikke vil blande seg. Med tanke på dette har jeg fokusert ekstra på gelatinen

Her viser jeg to måter å lage puddingen på. Den første bruker jeg gelatin pulver, den andre bruker jeg gelatin plater. 

Dronning maud pudding : 





 Ingredienser : 


3 eggeplommer
3 eggehviter
3 ss sukker
3 gelatinplater/3 ts gelatine pulver + 6 ss vann
3 dl fløte







Fløten piskes til krem og sjokoladen raspes opp, dette settes kaldt til resten er ferdig.
Dette gjøres for begge variasjoner.


Den ene måten deler jeg opp egget så plommen og hviten er separat. Da får jeg pisket hviten helt stiv og gelatinen blir blandet i eggeplommene som gjør det lett å oppdage om det har kommet klumper :

Pisk hviten helt stiv med sukkeret og sett tilside.



Jeg liker best gelatin pulver men det er ikke noe galt i de gamle platene heller.
Gelatinpulveret skal blandes med vann ca 2 ss vann pr ts pulver og en ts tilsvarer en plate. Dette skal stå noen min å svelle til det blir tykkt og klumpete










Sett koppen med det svellede pulveret i en kaserolle med kokende vann, la det stå til det smelter, rør av og til.









Gelatinen skal være helt flytende uten klumper

La den stå og kjøle seg litt









Pisk opp eggeplommene.
Så tilsettes den smeltede avkjølte gelatinen i en tynn stråle mens du visper.













Bland eggeplommene med kremen














Vend inn stivpiskede eggehviter










Den andre måten piskes hele egget opp med sukkeret til eggedosis, ved å gjøre det på denne måten syns jeg puddingen blir mye mer kremete :

 Pisk eggene og sukkeret til egedosis, sett dette tilside





Gelatin platene legges i bløt noen min, til de blir myke 



 Klem vannet ut av platene 






Ha gelatinen i en kopp og ha  2 ss kokende vann over.
Rør til alt er oppløst.
Avkjøl litt




Tilsett gelatinen i eggekremen i en tynn stråle mens du visper.

Bland dette med kremen.













Når kremen er blandet på den ene eller andre måten legges denne lagvis med raspet sjokolade mellom. 








Smaker himmelsk :D

2 kommentarer:

  1. Flinke Cecilie!!:) Eg har følgt oppskrifto di fleire gonga no, og den blir lika god kvar gong;) Så takka vera deg så, så e eg blitt ein kløppar i Dronning Maud pudding!:D Så eg seie tusen takk for god opplæring!:) klem

    SvarSlett

Husk og velg profil ;)