mandag 15. april 2013

cupcake inspirasjon og ostekake

På fredag hadde jeg bursdag... Hele 27 år :P
Dagen gikk heldigvis rolig og fredelig for seg med snill mann og barn ;)) fikk også koselig besøk av familie og venner :D

I den anledning laget jeg noen cupcakes og en kake jeg ville vise dere.



Disse cupcakene er pyntet med marengskrem og bringebærsmørkrem samt en liten mini mini cupcake oppå som er laget i små konfekt former ;)
Er de ikke søte? :P

Ostekaken jeg lagte er stekt med bringebær på toppen. Jeg var litt rask å ta den ut av ovnen så den sprakk litt :S


Her er oppskriften på ostekaken min : 

Bunn 

250 g søt,grov kjeks
100 g smør 

smelt smøret og kjør i mikseren med kjeksen så alt blir blandet 
trykk dette ut i en form på ca 22 cm diameter
kan godt trykkes litt opp over kantene

(Ikke ha smøret for varmt, da kommer det til og "flyte" over kjeksen og når kaken er ferdig kommer det til og bli et "fett lag" mellom kjeks bunnen og ostekremen)


Fyll 

375 g kremost naturell 
3 dl vaniljekesam 
200g sukker 
3 egg
2ss hvetemel
3 dl lett rømme
1ss sitronsaft 
1 ss revet sitronskall

bland kremost med vaniljekesam og sukker, bland godt 
ha i ett og ett egg
sikt i hvetemelet og pass på så det ikke blir klumper
ha tilslutt i rømme og sitron saft og skall 

hell røren over i formen 
la den sette seg i noen minutt 

om ønskelig drypper du noen dråper moste bringebær oppå kaken
ta en grillpinne eller noe annet tynt og bland forsiktig bringebærene med ostekremen

(Her kan du bruke akkurat de bærene du vil, jeg siler somregel de moste bærene for å unngå frø ol.)

Stek på 150 grader ca 1 time midt i ovnen
skru ned til 100 grader og stek 20 min til
skru av varmen og la den stå å kjøle seg i ovnen litt før du tar den helt ut. 

kaken bruker ca 2 timer på å bli helt fast etter at den er stekt :) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk og velg profil ;)