søndag 5. mai 2013

Mykt loff brød

Jeg eg veldig glad i gjærbakst generelt og kanskje spesielt brødbakst. Det har trolig noe med at jeg ikke er særlig flink til å bake brød selv.

Hjemme hos mamma gikk det mye i søt gjærbakst av alle slag fra prinsessekake til kringler videre til wienerbrød og vannbakkels.

Jeg har alltid vert veldig fascinert over alle som kan lage et skikkelig godt brød.
Prøvde jeg meg på noe brødbakst av noe slag ble det veldig klissete konsistens, skorpen ble enten brent eller alt for myk. Så hele brødbakingen ble egentlig lagt på hyllen for min del.

For ca ett år siden fikk jeg en bok om brødbaking i gave. Den lå på hyllen en god stund men så fant jeg ut at dette måtte jo selv jeg klare når det var ganske klare instruksjoner med steg for steg forklaringer og bilder. Med litt varierende resultater siden da og en del lesing på brødoppskrifter har jeg funnet noen små tips som gjør at jeg får brødene mine som jeg vil ha dem.

Ha god tid ! er vel en av de viktigste tingene, haster du med elting, heving eller steking får du ikke noe godt resultat

Elt og kna deigen lenge og godt nok! Søt deig skal såvidt røres kjapt sammen før de settes til heving, brøddeig skal minimum eltes i 6-8 min i mikser eller 8-10 min for hånd før den heves

Hev lenge nok! Selv om det står hev i 45 min så kan dette ta en time, det kommer an på rom temperatur, fukt og gjennomtrekk. Pass på at den dobler seg i størrelse

Hold deigen fuktig! Ved første heving ha litt nøytral olje i bollen og dekk med plastfolie, ved siste heving når brødet er i formen eller på stekebrettet ha et fuktig klede over.

La deigen hvile! Jo mer deigen arbeides med etter at den er hevet jo mer seig blir den, lar du den hvile innimellom er den lettere å jobbe med

Ha vann i ovnen når brødet steker! Dette gjør at brødet får en sprøere skorpe. Det kan gjøres på mange måter, spray jevnlig med vann på brødet mens det steker, eller ha en ildfast form i bunnen av ovnen med vann mens det steker, eller når ovnen er varm og brødet settes i helles et glass kaldt vann i bunnen av ovnen.

Håper disse tipsene kan være til god hjelp for andre også ;)


Så her er min oppskrift på et godt loff brød : 



Ingredienser :

100 g mel
100 g kokende vann
350 g mel
200 g melk
35 g sukker
5 g salt
35 g romtemp smør
1 pk gjær

Tid : ca 3 timer heving
        ca 20 min baking
        ca 35 min steking

Jeg har brukt en brødform som tar 1,5-2 liter




Ta 100 g mel i en skål som tåler varme,
hell over 100 g kokende vann og rør lett sammen med en gaffel.
Kjøl ned i 5 min,
ta på plast folie og la stå 30-60 min til den er romtemperatur.

 Dette gjør at deigen blir saftigere.
Varm opp melken til 37 grader og bland i gjæren

Bland de tørre ingrediensene sammen, ha i deigklumpen med vann og mel, ha i egg og melkeblandingen og bland i mikseren

Når deigen begynner å komme sammen har du klatter med mykt smør i og elter på medium/høy hastighet i 6-8 min. Deigen skal bli seig og god. Litt klissete men ikke slik at den setter seg fast i noe.

Er den for våt, tilsett mer mel
for tørr tilsett melk eller vann

Rull deigen til en ball og legg den i en bolle med litt olje i. Dryss litt mel over og ha plastfolie over


La heve i ca 1 time, eller til dobbel størrelse.







Dunk luften ut av deigen, rull den til en ball igjen og la hvile i 10 min







Kjevle deigen ut til et rektangel


Rull den sammen,
la den hvile i 10 min

Kjevl ut igjen og rull sammen på ny








Smør en brødform


Ha deigen i og legg et fuktig klede over,
la heve i min 30 min


 Stek midt i ovnen 175 grader i ca 35 min

Ha vann i ovnen når den stekes

Om du ikke får en god skorpe på hele brødet, ta det ut av formen og stek 5 min til

Avkjøles på rist




Halve brødet forsvant før det ble skikkelig kaldt, men godt var det ;) 

Håper dette inspirerer andre til å begynne med brødbaking, 
det er så utrolig tilfredsstillende å få til et godt brød 

Lykke til med brødbakingen alle sammen :D 






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk og velg profil ;)