lørdag 18. mai 2013

Lime ostekake

Denne serverte jeg i et familieselskap å den forsvant før jeg fikk sett meg rundt så anbefaler å prøve denne på det sterkeste.

Det er en enkel kjeksbunn med ostekrem over som stekes, den skal så ha en glasur over og pyntet med krem og lime skiver.

En frisk kake som nok blir sommerfavoritten i år ;)


Jeg laget min i en hjerteform men passer til godt en rund kakeform på ca 24 cm diameter


Bunnen :

2.4 dl digestive kjeks
80 g smeltet smør
1 ss sukker

Knus kjeksen og bland med smør og sukker.
Trykk dette ut i bunnen på en kakeform

Ostefyllet :

657 g kremost
1.5 dl sukker
1.5 dl rømme
3 ss mel
3 egg
1-2 ss vaniljeekstrakt
0.5 dl fløte
6 ss lime

Rør kremost, sukker og rømme godt sammen
Sikt i melet og pisk så du ikke får noen klumper
Ha så i ett og ett egg og bland dem skikkelig i før neste tilsettes
Rør i vanilje, fløte og lime, ønsker du en litt friskere lime smak tilsettes raspet limeskall

Kaken stekes midt i oven på 150 grader i 1 time for så å skru ned til 100 grader å stå i 15 min til.

Kjøl ned

Glasur :

0.6 dl sukker
1 ss maizena
0.6 dl vann
4 ss lime

Ha alt i en gryte og kok i 3 minutter

Hell over kaken og bre utover toppen av kaken. Glasuren skal ligge som et lite lokk over kaka

Pisk opp litt krem og pynt med kremen og lime skiver ;)






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk og velg profil ;)